Vraagtekens

Werkkleding: bedrijfslogo per kledingstuk vereist

29 april 2009

De fiscale definitie van werkkleding is erg zuinig: het moet gaan om kleding die uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is om tijdens het werk te dragen. Bij twijfel, als de werkkleding al te veel op vrijetijdskleding lijkt, heeft de fiscale wetgever een duidelijke grens getrokken: de kleding moet voorzien zijn van ‘een of meer duidelijk zichtbare, aan de onderneming (van de werkgever) gebonden beeldmerken’ met een oppervlakte van tezamen tenminste 70cm2. En dat beeldmerk mét die omvang moet op elk afzonderlijk kledingstuk zijn aangebracht, zo heeft de belastingrechter beslist.

NV X verstrekte de medewerkers van haar hotelbedrijf gratis werkkleding. Die medewerkers waren zakelijk goed herkenbaar: op ieder kledingstuk stond het bedrijfslogo of de bedrijfsnaam vermeld.

260_2009_April_006.jpgDat logo was wel kleiner dan 70cm2. En op de rokken en pantalons ontbrak het bedrijfslogo.
Voor de inspecteur was dat voldoende reden om de verstrekking van de kleding als belastbaar loon aan te merken. Dat resulteerde in een naheffingsaanslag loonbelasting van maar liefst € 1.840.122.
Hof Amsterdam vond het standpunt van de inspecteur al te ver gaan.
Volgens het Hof was het voldoende als een of meer beeldmerken op de werkkleding met een gezamenlijke oppervlakte van 70 cm2 tijdens het dragen van de werkkleding duidelijk zichtbaar waren. Het Hof verminderde de naheffingsaanslag tot € 440.030.
In cassatie besliste de Hoge Raad anders: de eis van een beeldmerk van 70cm2 oppervlakte geldt niet voor alle beeldmerken tezamen, maar per afzonderlijk kledingstuk. Na verwijzing werd de naheffingsaanslag loonbelasting van bijna € 1,9 miljoen gehandhaafd.

Commentaar
Leuker kunnen we het niet maken, zo zal de ondernemer uit deze procedure wel denken. U bent gewaarschuwd.........
Terug naar boven

Privacy

Deze website maakt gebruik
van cookies. Meer informatie